اگر قرار است در حکومت بر مدار عدل زندگی کنیم، امروز عادل باشیم. بر مدار امنیت زندگی کنیم، امروز ظلم نکنیم، اگر قرار است در جامعه موحد و یکتاپرست زندگی کنیم، تلاش کنیم تا شرک در زندگی فردی و اجتماعی ما بروز و ظهور نداشته باشد به عبارت دیگر باید معتقد باشیم که همین الان در عصر ظهور هستیم و مامور انجام تکالیف هستیم.
به گزارش قدس آنلاین به نقل از تبیان :
حجت الاسلام صدوقی: فرهنگ مهدویت، فرهنگ اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله است. چرا این حرف را می زنیم؟! اسلام یک پازل است که قطعات گوناگون دارد و تک تک این قطعات مبتنی بر رهنمود و نگاه ویژه امام علیه السلام می باشد. یعنی اگر بخواهیم هر کدام از این قطعات را مدیریت کنیم، مدیریت ما باید مبتنی بر رضایت ولی خدا باشد. لذا بحث از امامت یکی از مباحث جزئی دین نیست بلکه جوهره بحث دین است. به طوریکه وقتی از امام حسین علیه السلام درباره خداشناسی سوال شد، فرمود: امام زمانی که خدا اطاعتش را بر شما واجب کرده است، بشناسید. با اینکه امامت فرع بر توحید است، ولی اگر بخواهیم درک جامعی از توحید داشته باشیم باید از کانال امام خدا را بشناسیم. به عقیده من امامت مبین روح حاکم بر اسلام است که همان توحید است. قلمرو بحث امامت بسیار گسترده است به طوریکه مبین توحید، معاد، نبوت و حقیقت ارزش هایی است که رکن اسلام شمرده می شود و هویت دین بدون امام آشکار نمی گردد. پس از شناخت امام باید نسبت به قلمرو حاکمیت امام که شامل تمامی عرصه های زندگی انسان می شود، شناخت داشته باشیم. شناخت این قلمرو بسیار گسترده تر از تامین نیاز عبادی و پرستش است و شامل عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی زیست محیطی می شود. در یک کلام فرهنگ مهدویت آن باوری است که در وجود انسان است و این باور انسان را بر اساس بایدها و نبایدها راهبری می کند. لذا نمی توانیم بگوئیم فرهنگ مهدویت بخشی از هویت اسلام است، چون اگر بخواهیم تمام قطعات اسلام را درست تحلیل کنیم، نمی توانیم بدون نگاه به امامت مهدویت تحلیل کنیم که اگر غیر از این باشد در تحلیل خود اشتباه کرده ایم.
اگر در زمان حضور امام نیز می بودیم چیزی اضافه بر این انجام نمی دادیم. به بیان دیگر مامور هستیم حسب شرایط و تنگناهای دوران غیبت زندگی عصر ظهورانه داشته باشیم.
حجت الاسلام خدامراد سلیمیان: فرهنگ مهدویت تبلور آموزه های اسلام نابی
است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در اختیار انسان ها قرار داده است.
حقیقت فرهنگ مهدویت تافته جدا بافته نیست بلکه همان آموزه هایی است که
احیانا در گذر زمان دستخوش تغییرات شده است. فرهنگ مهدویت وابسته به یک
اتفاق بزرگ است که از آن به عنوان قیام جهانی مهدی موعود یاد می شود. اگر
بخواهیم برای فرهنگ مهدویت تمایزی قائل شویم می گوییم با توجه به شاخصه
هایی که در این قیام تحقق پیدا می کند از جمله گسترش یکتاپرستی در کل گستره
زمین، گسترش عدالت در کل زمینه های زندگی فردی و اجتماعی، گسترش امنیت در
کل کره زمین، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه حقیقت وعده های الهی در کل
زمین را تحقق می بخشد.
با توجه به روایات می توان گفت عصر ظهور مدل جامعه آرمانی است که خصلتهای
انسانی و الهی بروز پیدا می کند اما این بدین معنا نیست که ما در مرحله پیش
از ظهور نسبت به این اهداف بی تفاوت باشیم. ما در دوران غیبت مکلف به تحقق
بخشیدن جامعه ای هستیم که در حد امکان به عصر ظهور نزدیک باشد. در روایات
می بینیم که ائمه معصومین تاکید زیادی دارند که به وظایف خود عمل کنیم چه
عصر ظهور را درک کردید چه نکردید. اگرچه حضور در عصر ظهور امام معصوم فیض
بزرگی است، ولی نباید وظایف ما تفاوتی داشته باشد. یعنی اگر در زمان حضور
امام نیز می بودیم چیزی اضافه بر این انجام نمی دادیم.
اگر قرار است در حکومت بر مدار عدل زندگی کنیم، امروز عادل باشیم. بر مدار امنیت زندگی کنیم، امروز ظلم نکنیم، اگر قرار است در جامعه موحد و یکتاپرست زندگی کنیم، تلاش کنیم تا شرک در زندگی فردی و اجتماعی ما بروز و ظهور نداشته باشد به عبارت دیگر باید معتقد باشیم که همین الان در عصر ظهور هستیم و مامور انجام تکالیف هستیم.
به گزارش قدس آنلاین به نقل از تبیان :
حجت الاسلام صدوقی: فرهنگ مهدویت، فرهنگ اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله است. چرا این حرف را می زنیم؟! اسلام یک پازل است که قطعات گوناگون دارد و تک تک این قطعات مبتنی بر رهنمود و نگاه ویژه امام علیه السلام می باشد. یعنی اگر بخواهیم هر کدام از این قطعات را مدیریت کنیم، مدیریت ما باید مبتنی بر رضایت ولی خدا باشد. لذا بحث از امامت یکی از مباحث جزئی دین نیست بلکه جوهره بحث دین است. به طوریکه وقتی از امام حسین علیه السلام درباره خداشناسی سوال شد، فرمود: امام زمانی که خدا اطاعتش را بر شما واجب کرده است، بشناسید. با اینکه امامت فرع بر توحید است، ولی اگر بخواهیم درک جامعی از توحید داشته باشیم باید از کانال امام خدا را بشناسیم. به عقیده من امامت مبین روح حاکم بر اسلام است که همان توحید است. قلمرو بحث امامت بسیار گسترده است به طوریکه مبین توحید، معاد، نبوت و حقیقت ارزش هایی است که رکن اسلام شمرده می شود و هویت دین بدون امام آشکار نمی گردد. پس از شناخت امام باید نسبت به قلمرو حاکمیت امام که شامل تمامی عرصه های زندگی انسان می شود، شناخت داشته باشیم. شناخت این قلمرو بسیار گسترده تر از تامین نیاز عبادی و پرستش است و شامل عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی زیست محیطی می شود. در یک کلام فرهنگ مهدویت آن باوری است که در وجود انسان است و این باور انسان را بر اساس بایدها و نبایدها راهبری می کند. لذا نمی توانیم بگوئیم فرهنگ مهدویت بخشی از هویت اسلام است، چون اگر بخواهیم تمام قطعات اسلام را درست تحلیل کنیم، نمی توانیم بدون نگاه به امامت مهدویت تحلیل کنیم که اگر غیر از این باشد در تحلیل خود اشتباه کرده ایم.
اگر در زمان حضور امام نیز می بودیم چیزی اضافه بر این انجام نمی دادیم. به بیان دیگر مامور هستیم حسب شرایط و تنگناهای دوران غیبت زندگی عصر ظهورانه داشته باشیم.
حجت الاسلام خدامراد سلیمیان: فرهنگ مهدویت تبلور آموزه های اسلام نابی
است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در اختیار انسان ها قرار داده است.
حقیقت فرهنگ مهدویت تافته جدا بافته نیست بلکه همان آموزه هایی است که
احیانا در گذر زمان دستخوش تغییرات شده است. فرهنگ مهدویت وابسته به یک
اتفاق بزرگ است که از آن به عنوان قیام جهانی مهدی موعود یاد می شود. اگر
بخواهیم برای فرهنگ مهدویت تمایزی قائل شویم می گوییم با توجه به شاخصه
هایی که در این قیام تحقق پیدا می کند از جمله گسترش یکتاپرستی در کل گستره
زمین، گسترش عدالت در کل زمینه های زندگی فردی و اجتماعی، گسترش امنیت در
کل کره زمین، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه حقیقت وعده های الهی در کل
زمین را تحقق می بخشد.
با توجه به روایات می توان گفت عصر ظهور مدل جامعه آرمانی است که خصلتهای
انسانی و الهی بروز پیدا می کند اما این بدین معنا نیست که ما در مرحله پیش
از ظهور نسبت به این اهداف بی تفاوت باشیم. ما در دوران غیبت مکلف به تحقق
بخشیدن جامعه ای هستیم که در حد امکان به عصر ظهور نزدیک باشد. در روایات
می بینیم که ائمه معصومین تاکید زیادی دارند که به وظایف خود عمل کنیم چه
عصر ظهور را درک کردید چه نکردید. اگرچه حضور در عصر ظهور امام معصوم فیض
بزرگی است، ولی نباید وظایف ما تفاوتی داشته باشد. یعنی اگر در زمان حضور
امام نیز می بودیم چیزی اضافه بر این انجام نمی دادیم.
به بیان دیگر مامور هستیم حسب شرایط و تنگناهای دوران غیبت زندگی عصر ظهورانه داشته باشیم. در روایات تاکید فراوانی به انتظار فرج و دعا برای فرج شده است، اما هرگز این به معنای زیست در آینده نیست. به ما دستور داده اند تا با هدف گذاری آن آرمان بلند جامعه بشری که حکومت صالحان است امروزمان را تنظیم کنیم. اگر قرار است در حکومت بر مدار عدل زندگی کنیم، امروز عادل باشیم. بر مدار امنیت زندگی کنیم، امروز ظلم نکنیم، اگر قرار است در جامعه موحد و یکتاپرست زندگی کنیم، تلاش کنیم تا شرک در زندگی فردی و اجتماعی ما بروز و ظهور نداشته باشد به عبارت دیگر باید معتقد باشیم که همین الان در عصر ظهور هستیم و مامور انجام تکالیف هستیم. امام معصوم می فرماید اگر شما به مسئولیت هایتان خوب عمل کنید و منتظر واقعی باشید در آن صورت تفاوتی بین شما کسی که در خیمه حضرت مهدی علیه السلام هنگام قیام هست، نیست. اگر در دوران غیبت با نگاه به اهداف والای عصر ظهور که همان آموزه های راستین اسلامی است، زندگی مان را تنظیم کنیم، با کسیکه در محضر حضرت حجت است تفاوتی نخواهیم داشت. زندگی و رفتارمان را بر مدار آنچه حضرت پس از آمدن بر آن مدار تنظیم خواهد کرد، تنظیم نماییم و فرهنگ جامعه پس از ظهور را در یک جامعه محدود پیاده نماییم.
علی حسینی، دبیر جشنواره ملی مهدویت با ذکر این مطلب که دومین جشنواره ملی مهدویت در هفته جاری کار خود را شروع میکند گفت: پس از برگزاری اولین دوره جشنواره مهدویت که با حضور ۱۳۰۰ نفر از پژوهشگران و هنرمندان و اهالی فرهنگ در عرصه مهدویت برگزار شد، دومین جشنواره نیز از نهم ربیع کار خود را آغاز میکند.
وی افزود: در جشنواره امسال رویکرد فرهنگی و هنری با محوریت جامعه دانشجویی مد نظر است و در این راستا «زمینه سازی ظهور و تمدن نوین اسلامی» به عنوان محور جشنواره انتخاب شده است.
دبیر دومین جشنواره ملی مهدویت بیان کرد: در جشنواره امسال بخشهایی چون بخش ادبی، هنری و کتابخوانی به عنوان بخشهای اصلی جشنواره درنظر گرفته شده است و آثار با محوریت زمینه سازی ظهور و تمدن سازی با زیرموضوعات مختلف و کاربردی که به خلق آثار کاربردی در زمینه فرهنگ و هنر مهدویت ختم شود، به دبیرخانه ارسال میشود.
وی گفت: این جشنواره به همت جهاددانشگاهی واحد استان قم برگزار میشود و مراکزی چون مسجد مقدس جمکران، حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، مرکز تخصصی مهدویت، شهرداری قم، انجمن عکاسان قم، انجمن شعر آیینی و… نیز با این جشنواره همکاری دارند.
حسینی با تسلیت ایام شهادت امام حسن عسکری(ع) تصریح کرد: این جشنواره به یمن سالروز دوران امامت امام زمان(عج) در نهم ربیع، روز پنجشنبه ۱۶ مردادماه با حضور مدیران عالی جهاددانشگاهی در محضر آیت الله العظمی علوی گرگانی آیین رونمایی از پوستر جشنواره برگزار میشود.
وی گفت: بخش دوم برنامه افتتاحیه، برگزاری آیین رسمی افتتاحیه است دومین جشنواره ملی مهدویت است که این برنامه با همکاری مسجد مقدس جمکران در تالار عصر آفتاب این مسجد شریف و از ساعت ۱۳:۳۰ آغاز میشود.
وی تصریح کرد: گفتنی است در این برنامه مراسم رونمایی از پوستر و اعلام رسمی برنامههای جشنواره توسط محمد حیدری رئیس جهاددانشگاهی واحد استان قم و مسئول این جشنواره برگزار میشود.
مسئلهی بعدی این است که این انقلاب موفق بوده است. شرح مبسوطی دارد. ما خودمان را یکی از موفقترینها میدانیم. این بهمعنایِ این نیست که به تمام هدفهایمان رسیدیم. انتظار این را هم نداشتیم. هدفمان این است که تمام شئون جامعه، اسلامی اداره بشود. امروز آنجور نیستیم، این را متواضعانه قبول میکنیم و اعتراف میکنیم. ما به این سمت داریم حرکت میکنیم. افتخار میکنیم که حرکتمان را به سمت اسلامی شدنِ صد در صد ادامه دادیم و ادامه خواهیم داد. اما تا به آنجا برسیم، فاصلهی زیادی است.
هدف ما ریشهکن کردن فقر است. ما به این هدف دست نیافتیم، اما به این سمت حرکت میکنیم. هدف، کم کردن فاصلهی بین قشرهاست، قشرهای اجتماعی، فقر و غِنا. این فاصله در دوران گذشته، یک درهی عمیق بود. ثروتهای افسانهای در کنار فقر عظیم مردم در این کشور وجود داشت و در همهی جای کشور محسوس بود. من در دوران پیش از انقلاب، در یکی از سختترین و محرومترین مناطق این کشور، مدتها تبعید بودم و زندگی آنها را از نزدیک دیدم و در غیر آن، در همهی مناطق کشور از فقر همواره خبری بود.
بعد از انقلاب، حجم بعضی از فعالیتهای جمهوری اسلامی، در برخی از بخشها چند برابر حجم تلاش مشابه آن رژیم در طول پنجاه سال است. اما هنوز به هدفها نرسیدیم. هدف ما ریشهکن کردن جهل است، هدف ما استقرار نظام عدالت اجتماعی است، هدف ما زدودن اخلاقیات فاسد از مردم است، برادر کردن انسانهاست. داریم تلاش میکنیم. افتخار ما و ادعای ما این است که در این راه تلاش میکنیم. نمیگوییم رسیدیم، اما در این تلاش هرگز متوقف نشدیم و در این راه پیش رفتیم و توفیق انقلاب این است.
موفق بودن انقلاب بهاینمعنا نیست که یک انقلابی در ظرف چند سال بتواند بهکلی تمام بنیادهای جامعه را دگرگون کند و تمام اهدافش را پیاده کند.
این یک امر خیالی است. تحقق یافتن آن ظرف چند سال رؤیایی است. قابل تحقق است، اما در بلندمدت.
موفقیت برای انقلاب این است که در این راه حرکت کند، پیش برود، هیچ متوقف نشود و هیچ ملامتِ ملامتگری، او را به تردید نیندازد.